یکشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۸۷ ه‍.ش.

پای ضربدری(Genu Valgum)-پای پرانتزی(Genu Varum)

تغییرشکل مفصل زانو به چهارحالت دیده می شود که عبارتنداز:

والگوس(valgus):زاویه دارشدن زانو به خارج (تمایل تیبیا به سمت خارج و انحراف مفصل زانو به طرف داخل )

واروس(varus):زاویه دارشدن زانو به داخل(تمایل تیبیا به سمت داخل و انحراف مفصل زانو به طرف خارج)

رکورواتوم(recurvatum):زاویه دارشدن زانو به سمت عقب که به این حالت هیپراکستنش(Hyperextension) نیز گفته می شود.این حالت در خانم ها و کسانی که دچار شلی لیگامانی هستند شایع تر است.

آنتی ورژن(anteversion):زاویه دار شدن به طرف جلو.

دو تصویر ذیل جهت درک بهتر این پست قرارداده شده است:

اصطلاح والگوس به استخوانی که نسبت به مفصل در دیستال(قسمت پایین) قرار دارد مربوط می شود که در مفصل زانو این استخوان تیبیا(درشت نی) است.والگوس اصطلاحی است که به سمت خارج اشاره دارد.در حالت طبیعی و نرمال تیبیا در مقایسه با فمور(ران) مقدار کمی زاویه والگوس دارد(حدود 7 درجه).بنابراین در حالت ایستاده, استخوان تیبیا تقریبا در امتداد استخوان ران قرار می گیرد که در این وضعیت درحالیکه قوزک ها به هم چسبیده اند فاصله ای بین زانوها وجود ندارد.این زاویه(زاویه والگوس) درخانم ها نسبت به آقایان کمی بیشتر است.

دو تغییر شکل(Deformity) شایع در مفصل زانو,والگوس یا واروس بیش ازحد می باشد.
پای ضربدری(Genu Valgum or Knock Knees): زاویه والگوس بیش از حد طبیعی است و در حالت ایستاده, قوزک ها از هم فاصله می گیرند درحالیکه زانوها به یکدیگر چسبیده اند.

پای پرانتزی(Genu Varum or Bow Legs):در این بیماران درحالت ایستاده,زانوها از هم فاصله داشته,درحالیکه قوزک ها به هم چسبیده اند و پاها حالت پرانتز می گیرند.

علل تغییر شکل های مفصل زانو:
1- فیزیولوژیک
2-عدم یکنواختی صفحات رشد اتتهای تحتانی ران,انتهای فوقانی درشت نی و نازک نی(فیبولا).عدم یکنواختی صفحات رشد به چند دلیل اتفاق می افتد که عبارتنداز:تروما(ضربه), عفونت ها, استئوکندروز صفحه رشد انتهای فوقانی درشت نی, بیماری های متابولیک و تغذیه ای(مثل راشیتیسم) و موارد عدم تعادل عضلانی(مثل پولیومیلییت).
3-بد جوش خوردن شکستگی های اطراف مفصل زانو
4-بیماری های نادر مثل دیسپلازی های استخوانی و استئوژنزامپرفکتا
5-آسیب رباط ها(لیگامان ها)ی مفصل زانو

درمان (Treatment):
-درمان بیماری اصلی که باعث تغییر شکل زانو شده ضروری است.
-درصورتیکه دفورمیتی یا تغییرشکل خفیف باشد زاویه دار شدن زانو را می توان با کفش طبی درمان کرد.برای اصلاح والگوس از Medial heel wedge(بلندکردن قسمت داخلی پاشنه) و جهت اصلاح واروس از Lateral heel wedge(بلندکردن قسمت خارجی پاشنه) استفاده می شود.دراین کودکان درصورتیکه تغییرشکل شدیدتر باشد علاوه بر تجویز کفش طبی باید بریس مناسبی را به کار برد.
-در کودکانی که درمان های فوق موثر نباشد و یا تغییر شکل خیلی شدید باشد باید آن را با عمل جراحی اصلاح کرد که ممکن است بستن صفحه رشد در یک طرف و یا استئوتومی انجام گردد.پس از بسته شدن صفحه رشد,کفش طبی و بریس تغییرشکل را اصلاح نکرده و باید عمل استئوتومی صورت گیرد.نوع ومحل استئوتومی باید در استخوانی انجام گردد که حداکثر تغییرشکل در آن وجود دارد.
عموما بعد ازعمل جراحی, بیمار باید تحت درمان تکمیلی فیزیوتراپی قرار گیرد.فیزیوتراپی با هدف کاهش درد, افزایش دامنه حرکتی مفصل, جلوگیری از ضعف و آتروفی عضلات و راه اندازی بیمار در اولین فرصت ممکن انجام می گردد.

منابع:
*اعلمی هرندی،بهادر، اصول ارتوپدی و شکسته بندی.چاپ ششم،نشر فروغ اندیشه
*نوربخش،سید تقی.شایسته آذر،مسعود.ترجمه:معاینه فیزیکی ستون فقرات و اندام‌ها.چاپ اول.انتشارات جهاد دانشگاهی
-http://www.hip-joints.co.uk//
-http://content.answcdn.com/
استفاده از مطالب فقط درصورت ذکر منبع یا لینک مجاز است.
----------------------------------------
توجه:بسیاری از سئوالات به دلیل تکراری بودن پاسخ داده نمی شود.با این حال اگر فکر می کنید سئوال شما تکراری نیست,از فرم تماس با کلیک بر روی اینجا پیغام خود را ارسال کنید.

‏۱۲۴ نظر:

  1. با سلام و تشکر از اطلاعات مفیدی که در اختیار همگان قرار داده اید .

    پاسخحذف
  2. سلام
    من حدود 1 سال است که درد زانو دارم. بعد از چند بار مراجعه به دکتر نهایتا به تشخیص یک فوق تخصص زانو من دارای انحراف زانو شده ام. که البته این انحراف جزئی را همیشه می دیدم اما در حدی است که نه من اهمیت می دادم و نه به نظر کسی غیر عادی بود.
    در حال حاضر تریپل فلکس میخورم و درد اولیه را تقریبا از بین برده. اما یک قطع 2 ماهه این قرص، دوباره درد را برگرداند و خلاصه عامل اصلی از بین نرفته.
    چیزی که برای من عجیب است اینست که این انحراف به صورت چشمی کاملا دیده می شود ولی با چسباندن پاها به هم، زانوها و قوزک ها دقیقا در یک راستا هستند! مثل اینکه استخوان ساق از محل زانو به طرف بیرون شیفت کرده باشد و باز با کمی زاویه بایستد طوری که قوزک ها کنار هم با فاصله طبیعی قرار گیرند.
    آیا این همان والگوس است یا کلا نوع دیگری از انحراف است؟
    ضمنا در حال حاضر در راه رفتن معمولی یا حتی پله ها مشکلی ندارم و با کفش خوب هم می توانم نرم بدوم اما حرکات شدید یا دویدن سریع یا طولانی زانو را دردناک می کند.

    پاسخحذف
  3. سلام
    پاسخ به سجاد:
    برای هر طرف:پنج الی ده درجه انحراف ساق پا به سمت خارج نسبت به ران طبیعی است
    برای هر دو طرف:اگر در حالت ایستاده زمانیکه قوزک ها به هم چسبیده اند بین زانوها فاصله وجود نداشته باشد یا فاصله خیلی کمی وجود داشته باشد مشکلی نیست.
    اگر دو مشخصه فوق را دارید ازنظر انحراف طبیعی است.
    درد زانو علل مختلفی دارد که باید طبق نظر متخصص مربوطه بررسی گردد.

    پاسخحذف
  4. سلام
    از پاسخ شما بسیار متشکرم.

    پاسخحذف
  5. سلام
    21 سال سن و 180 قد، دچار ژنوواروم دو طرفه با فاصله ی 11سانت بین زانوها، پای چپ 18 و پای راست12درجه انحراف داشتم
    حدود 3ماهه که پای چپمو عمل کردم به روش
    hight tibial Osteotomy Modified Maquet's
    barrel-vault Dome Shape
    وضعیت زانوم خیلی خوبه ولی به عصب proneal و عضله ی extensor Hallucis longus فشار زیادی اومده و شست پام بعد از عمل دچار فلج موقت شده بطوری که بالا نمیاد و حرکت مچ پام خیلی کم و کند شده فعلا 5 جلسه فیزیوتراپی گالوانی کردم ولی جواب نداده
    لطفا منو راهنمایی کنین

    پاسخحذف
  6. پاسخ به شایان:
    شرح عمل و مشکلات خود را خیلی خوب توضیح دادید.
    با توجه به آسیب عصب پرونئال بازگشت عملکرد عضلات ممکن است شش ماه الی یک سال به طول انجامد که افزایش کیفیت و کارایی عصب-عضلات به فیزیوتراپی وبه خصوص تمرینات مربوطه بستگی دارد

    پاسخحذف
  7. سلام ايا ورزشهاي بيومكانيكي در رفع پا پرانتزي و گودي كمر وافزايش رشد قد تاثير دارد

    پاسخحذف
  8. پاسخ به ارميينتا:
    افزایش قوس کمر(گودی کمر) را تاحدی می توان ازطریق تمرینات مدوام و مستمر عضلات ستون فقرات(تمرینات ثبات دهنده ستون فقرات که ازطریق فیزیوتراپیست ها آموزش داده می شود)جبران کرد بنابراین اگر اصلاحی در جهت کاهش قوس به عمل آید به طور ثانویه می تواند تاحدودی بر قد فرد موثر باشد که مطمئنا به معنی افزایش رشد نیست بلکه به دلیل اصلاح ستون فقرات به میزانی روی قد فرد اثر می گذارد.
    درمان پای پرانتزی در بزرگسالان درصورت شدید بودن طبق نظر متخصص ارتوپد به جراحی نیاز دارد ولی گاها با مراجعه به کلینیک های ارتوپدی فنی(کارشناسان مربوطه)با توجه به وضعیت فرد امکان اصلاحاتی می تواند وجود داشته باشد که دراینجا هدف کاهش عوارض ثانویه می باشد نه درمان پای پرانتزی.
    تمرینات باید کنترل شده و با توجه به مشکل فرد تنظیم گردد که در این موارد لازم است که ازطریق ارزیابی های اندام های تحتانی و ستون فقرات طبق نظر متخصص ارتوپد یا مشاوره با همکاران فیزیوتراپیست انجام گردد

    پاسخحذف
  9. سلام
    من سیما از بندرعباس هستم من جدیدا احساس می کنم که زانوهام حالت پرانتزی دارد وروز به روز بیشتر می شود حالا ترسیدم چند مدت پیش پدرم رفته بود دکتر به خاطر زانوهاش که پرانتزی بوده ودکتر گفت اگه دخترت اینجوری هستش حتماا بره دکتر وبه احتمال زیاد جراحی می شه آیا واقعا اینطوره اگه جلوش نگیرم بیشتر می شود.

    پاسخحذف
  10. پاسخ به سیما:
    کافی است متن مربوطه را خوب مطالعه کرده و اگر مشکلی وجود دارد آنرا شناسایی نمایید.

    پاسخحذف
  11. سلام.من محمدهستم مدتیکه احساس میکنم پای راستم زاویه دار شده البته پرانتزی.بعضی مواقع خودم فشاری در جهت عکس زاویه به زانو وارد میکنم وتی تاثیری نداشته درضمن همه خانواده ما پاهای بدون زاویه دارند ایا زاویه پای من بیشتر نمیشه؟ایا واقعا درمان داره؟(23ساله)

    پاسخحذف
  12. پاسخ به محمد:
    پرانتزی شدن زانوها پس از بسته شدن صفحه رشد با تمرین قابل درمان نیست.در یک نمای ظاهری سه وضعیت خفیف,متوسط و شدید درارتباط با انحراف بصورت پرانتزی شدن قابل تصور است که نوع خفیف در بسیاری از افراد وجود دارد و مشکل زیادی به حساب نمی آید.ولی نوع شدید نیاز به عمل جراحی دارد.

    پاسخحذف
  13. سلام خسته نباشید من مینا هستم 24 ساله پای من حالت پرانتزی بسیار شدیدی داشت 15 سانتی متر فاصله بین زانوهام بود. اما در 16 سالگی عمل کردم و زانوهام حالا حالت طبیعی دارند و هیچ درد یا مشکلی ندارم اما شکل ظاهری اون طوری که می خواستم نشد بعد از عمل فاصله بین زانوهام حدود 3-4 سانتی متر و بین ساق پاهام 5 است ولی به همین هم راضی هستم. . هنوز پلاتین داخل ساق پایم رو برنداشتم چون می ترسم دوباره پاهام به حالت اول برگرده. در این مورد خیلی وسواس دارم و می ترسم خواهش می کنم به من بگید آیا امکان این هست که بعد از عمل با وجود پلاتین ، پام دوباره به حالت اولش برگرده ؟
    با توجه به اینکه مادرم و داییم هم کمی این حالت را دارند آیا امکانش هست که در آینه فرزندان من هم این حالت را داشته باشند ؟ برای جلوگیری باید چی کار کنم؟
    ممنون می شم اگه من رو از این 2 نگرانی بزرگ دربیارید.

    پاسخحذف
  14. پاسخ به مینا:
    در عمل جراحی پای شما(استئوتومی)راستا به میزان قابل قبولی اصلاح شده و استخوان ها در طی این مدت جوش خوردند.خارج کردن پلاتین به نظر همکاران جراح ارتوپدی بستگی دارد به خصوص پزشکی که چنین عمل مهمی را روی پای شما به خوبی انجام دادند.
    -به هرحال وراثت در بسیاری از بیماری ها دخیل هستند.با توجه به پیشرفت علوم و تکنولوژی, بسیاری از مشکلات درصورت وقوع قابل تغییر می باشند اگر ازقبل دقیق عمل کنیم.

    پاسخحذف
  15. با سلام و خسته نباشید
    من پاهام حالت پرانتزی داره یه چند سالی هم هست که متوجه شدم ولی اهمیت ندادم الان فاصله ی بین زانوهام حدود 9-7 سانت هست سنم هم 20 ساله . آیا راهی بجز عمل وجود داره ؟
    هر چند وقتی هم سعی می کنم به زور هم که شده زانو هام رو به هم نزدیک کنم ولی فایده نداشت و تغییری حاصل نشد ...
    از عمل هم به شدت می ترسم ...
    منتظر راهنمایی شما هستم
    با تشکر

    پاسخحذف
  16. پاسخ به علیرضا:
    دوست عزیز همانطور که در متن مقاله توضیح داده شد بعداز بسته شدن صفحات رشد امکان برطرف کردن وضعیت قبلی وجود نداره و متاسفانه درصورت فعالیت های شدید بدتر خواهد شد.
    از عوارض مهم آن هم آسیب مفصل زانو است که باعث تخریب غضروف مفصل و درنتیجه آرتروز زودهنگام می باشد

    پاسخحذف
  17. به سوال من در مورد راه درمانی به جز جراحی جواب ندادین ...

    پاسخحذف
  18. پاسخ به علیرضا:
    با رجوع به متن مقاله جواب شما داده شده است:
    (پس از بسته شدن صفحه رشد,کفش طبی و بریس تغییرشکل را اصلاح نکرده و باید عمل استئوتومی صورت گیرد.نوع ومحل استئوتومی باید در استخوانی انجام گردد که حداکثر تغییرشکل در آن وجود دارد.)
    همچنین تمرینات خود تغییرشکل را درمان نخواهد کرد

    پاسخحذف
  19. سلام
    من 23 سال سن دارم و عارضه پا پرانتزي دارم براي من چه در ماني را توصيه مي كنيد؟ آيا به غير از عوامل جراحي عامل ديگري هست براي درمان؟ و آيا با درمان كاملا عارضه برطرف مي‌شود يا فقط پيشگيري از بدتر شدن آن مي‌كند؟
    متشكرم

    پاسخحذف
  20. پاسخ به آقا یا خانم 23 ساله:
    نوع شدید نیاز به عمل جراحی طبق نظر متخصص ارتوپدی داره و بدون عمل قابل درمان نیستش.در نوع شدید,تمرین درمانی و کشش و... باعث درمان نمیشه و البته در نوع خفیف می تونیم از پیشرفت بیماری ازطریق کنترل فعالیت های روزمره و کاهش وزن و اصلاح وضعیت ستون فقرات و اندام تحتانی جلوگیری کنیم.

    پاسخحذف
  21. سلام من یک فرزند پسر دارم که تقریبا 2سال و هفت ماه سن داره و در منزل اکثرا راه میره و ایستاده تلوزیون نگاه می کنه. اما بیرون از منزل فقط می خواد بیاد بقل ما . پاهاش به صورتی هست که زانو هاش تقریبا به هم چسبیده و داخل پاشنه ها 10 سانت از هم فاصله دارند. البته اگر امکان داشته باشد به ایمیل شما یک عکس هم ارسال می کنم تا ببینید.
    می توانید راهنمایی بفرمایید ؟

    پاسخحذف
  22. پاسخ به آقای دلیریان:
    با توجه به شرح حالی که از پسرتان بیان کردید والگوس زانو می تواند مطرح باشد ولی با توجه به سن راه درمان وجود دارد و پیشنهاد می کنم که حتما به یک همکار متخصص ارتوپد مراجعه نمایید.

    پاسخحذف
  23. سلام من 30 سال سن دارم باقد 178 ووزن85 کیلو گرم
    فاصله بین دو زانوی پرانتزم 4 انگشته (8 سانتینتر-به تازگی احساس درد در ناحیه داخلی زانو میکنم ودکتر کفته باید عمل کنم آیا راه دیگری هست ؟ .

    پاسخحذف
  24. سلام..ممنونم از اینکه جواب سوالات و میدین .من خانمی 28 ساله هستم پای من کمی حالت پرانتز داره که اطرافیانم میگن زیاد معلوم نیست .بعضی از شبها درد شدید دارم و بعضی روزها درد معمولی البته چند سالی میشه که این درد و دارم به متخصص هم مراجعه کردم که گفتن باید عمل کنم میخواستم بدونم با عمل شکل ظاهری پاهام تغییر مثبتی میکنه یا نه و درد پاهام خوب میشه یا نه.؟ درضمن آیا راهی به جز عمل کردن هست که شکل ظاهری پا و دردش و خوب کنه ..من قدو وزن متناسبی هم دارم ...از لطف شما ممنونم

    پاسخحذف
  25. پاسخ به خانم 30 ساله با قد 178 و وزن85:
    انحراف با عمل جراحی خوب میشه و شما بهتره عمل کنید (با توجه به سن کم و فاصله زیاد).متاسفانه راه دیگه ای هم وجود نداره و فقط وقت شما تلف میشه و فشار روحی ناشی از دودلی را همراه با آسیب های بعدی مفصل زانو را هم باید تحمل کنید
    --------------------------------------
    پاسخ به خانم 28 ساله:
    فاصله بین زانوها را مشخص نکردید(چون گفتید که پای شما کمی حالت پرانتزی داره)
    در موارد پای پرانتزی که عمل جراحی انجام میشه راستای محور اندام تحتانی به میزان قابل قبولی تنظیم میشه و مطمئنا کار متخصص جراح هم بسیار مهمه.

    پاسخحذف
  26. سلام ..ممنونم ازاینکه جواب منو دادین من 28 سالمه فقط میخواستم بگم فاصله بین دو زانوی من 5/5 سانتیمتر هست که دکتر متخصص گفته باید عمل کنم ..حالا میخواستم نظر شما رو بدونم که اگه عمل کنم در شکل ظاهری پا بهبودی داره یا نه و اگه عمل نکنم راه دیگری برای درمان هست یا نه ..بازهم از شما ممنونم

    پاسخحذف
  27. پاسخ به خانم 28 ساله:
    مطمئنا شکل ظاهری پا با عمل جراحی بهتر میشه و هنر و دقت جراح در ایجاد راستای مطلوب مهمه.اگر این فاصله را تقریبا متوسط درنظر بگیریم(نسبت به سه حالت خفیف-متوسط-شدید)و درصورتیکه انعطاف پذیری زیادی در مفصل شما وجود داشته باشد می توان تاحدی با کمک وسایل ارتوپدی فنی(مشاوره با کارشناسان ارتوپدی فنی و متخصص ارتوپد)میزان آن را کاهش داد.

    پاسخحذف
  28. با سلام و احترام

    من 21 سال سن دارم و بر خلاف اکثر سوال کنندگان یک مقدار انحراف داخلی در زانوها مشاهده می کنم به گفته دکتر با تقویت غضلات ران و زانو میشه بهبود داد این وضعیتو ولی چند ماهیه که به تقویت عضلات پا مشغول هستم ولی تغییر خاصی صورت نگرفته،آیا عمل جراحی تنها راه برای بهبود این وضعیته و آیا روی قد تاثیر دارد؟
    خیلی ممنون از لطف شما.

    پاسخحذف
  29. پاسخ به آقا یا خانم 21 ساله(انحراف داخلی زانوها):
    اگر منظور شما اینه که زانوها به هم نزدیک شده(در جهت ژنووالگوم),بهتر بود که فاصله مچ پاها را در حالت ایستاده و طبیعی بیان می کردید.
    به هرحال اگر فاصله مچ پاها کمتر از 3.5 سانتی متر درحالیکه زانوها به هم چسبیده اند(در وضعیت ایستاده) خفیف محسوب می شود.در این حالت به خصوص اگر انعطاف پذیری هم در مفصل شما وجود داشته باشد لازم است به مسائل ذیل توجه داشته باشید:
    -اول ارزیابی از کل مفاصل اندام تحتانی ازطریق مشاوره با همکاران فیزیوتراپیست
    -مشاوره با همکاران کارشناس ارتوپدی فنی
    -تمرینات با توجه به ارزیابی صورت می گیرد
    -انجام جراحی یا عدم انجام جراحی به توافق بین شما و متخصص جراح ارتوپد بستگی دارد
    معمولا جهت افزایش قد هم عمل جراحی خاصی روی ساق پاها صورت می گیرد که در این موارد جهت کاهش عوارض حاصل از عمل,فیزیوتراپی قبل از عمل و به خصوص بعد از عمل با توجه به شرایط بیمار لازم است

    پاسخحذف
  30. سلام
    من در حال حاضر 15 سال دارم و پاهای من پرانتزیه و فاصله بین دو زانو حدودا 3/5 سانتیمتر و کف پاهای من هم مقداری صاف هست . برای درمان از چه روشی میشه استفاده کرد و چقدر طول میکشه و آیا پس از اصلاح امکان بازگشت وجود داره یا خیر ؟
    با تشکر

    پاسخحذف
  31. پاسخ به علی:
    مشاوره با یک همکار متخصص ارتوپد و کارشناس ارتوپد فنی(که در ساخت وسایل کمکی فعالیت می کنند)به شما پیشنهاد می کنم به خصوص که سن شما پانزده سال می باشد.

    پاسخحذف
  32. سلام
    من از بچگی درد خفیفی رو در ناحیه ساق دو تا پا دارم.بخصوص وقتیکه زیاد راه می رم زیادتر می شه.جدیدا" به دکتر ارتوپد مراجعه کردم و گفت پاهات پرانتزی هست و عکس گرفت و گفت بهتره عمل بشهولی خوب بیشتر فکر دستمزد خودش بود تا توضیحات بیشتر.من 33 سالمه و 180 قدم هست فاصله بین دو تا زانو حدود 6 سانتیمتر می باشد. آیا حتما" باید جراحی کنم.و آیا پرانتزی بودن پاهای من شدید می باشد.

    پاسخحذف
  33. پاسخ(در ارتباط با 6سانتی متر فاصله زانوها):
    این فاصله شدید نیست ولی متوسط می باشد.انجام عمل جراحی هم به وضعیت مفاصل زانو,میزان درد,وزن,سن, نظر جراح ارتوپد,پیش آگهی و میزان پیشرفت بیماری و...بستگی دارد.

    پاسخحذف
  34. سلام،
    با تشکر فراوان از پاسخ شما(پرانتزی حدود 6 سانتیمتر) آیا فیزیوتراپی می تونه به من کمک کنه و درد ساق پام کمتر بشه؟
    با تشکر و امتنان

    پاسخحذف
  35. پاسخ(پرانتزی حدود 6 سانتیمتر):
    با توجه به سن شما به نظر نمی رسه فیزیوتراپی تاثیر چندانی داشته باشه ولی درصورت وجود انعطاف پذیری در مفصل شما,شاید تاحدی موثر واقع شود.

    پاسخحذف
  36. با عرض سلام،
    من دختری 19 ساله هستم که دچار پاهای پرانتزی هستم.genu varun قدم 151 و وزنم 41 کیلو است.
    فاصله ی بین زانو هایم حدود 5 سانت و بین ساق هایم 3-4 سانت می باشد. از ظاهر پاهایم به شدت ناراحت هستم و اگر تند راه بروم یا به مدت زیادی به حالت ایستاده باشم، دچار زانو درد شدید می شوم. با توجه به موارد بالا به نظر می رسد که راهی جز عمل کردن ندارم. اما می خواستم راجع به عوارض عمل کردن بدانم. چون اطرافیانم از جمله پدرم که پزشک عمومی است می گویند که عمل بسیار مشکلی است و ممکن است بعد از عمل هیچ وقت نتوانم مانند قبل بشوم و درست راه بروم.شما چه توصیه ای می فرمایید؟ به نظر شما من عمل کنم بهتر است یا نه؟ ممکن است فاصله ی پاهایم بیشتر از این شود؟
    لازم به ذکر است که من این عارضه را از از زمان کودکی دارم و فکر می کنم ارثی بوده.

    پاسخحذف
  37. پاسخ به خانم 19 ساله:
    اگر نظر متخصص ارتوپد شما بر عمل جراحی است مطمئنا با عمل جراحی هم راستای پاها تنظیم می شود و هم درد کاهش می یابد و همچنین از آسیب به زانوها برای سالهای بعد جلوگیری می گردد.البته جهت افزایش کیفیت عمل جراحی و کارایی بهتر انتخاب جراح هم شرط مهمی است.

    پاسخحذف
  38. خیلی ممنون از جواب شما. آیا جراح خوبی در تهران می شناسید که معرفی کنید که تجربه ی این عمل را هم داشته باشد؟

    پاسخحذف
  39. پاسخ:با کمی تحقیق می توانید به پزشک مورد نظر خود دسترسی پیدا کنید.به دلایلی که بیشتر جنبه شخصی دارد متاسفانه نمی توانم کسی را به شما معرفی نمایم.
    البته همکاران فوق تخصص زانو دقت و تکنیکهای بهتری جهت انجام عمل جراحی دارند.

    پاسخحذف
  40. سلام دختر هستم و21سالمه.مشکلم پای پرانتزی است.در کودکی این مشکل را نداشتم.درسنین نوجوانی این تغییر شکل ظاهرشد.به پزشک مراجعه کردم.حرکات اصلاحی را توصیه کردند که متاسفانه مداوم انجام ندادم.حالا فاصله سر زانوها3سانت وزیر زانو5سانت وساق پاهام2سانت است.اگر خیلی یکجا بایستم یا خیلی راه برم درد میگیرد.امکان اصلاح با طب فیزیکی و فیزیوتراپی هست؟نمیخوام عمل کنم.اگه نکنم وضعم وخیم میشه؟

    پاسخحذف
  41. پاسخ(خانم 21 ساله):اگر فاصله بین زانوها 3 سانتی متر می باشد,خفیف محسوب می شود.درصورت وجود انعطاف پذیری در مفصل,مراجعه به فیزیوتراپی و کارشناسان ارتوپدی فنی(مهندسین ساخت وسایل کمکی)می تواند تاحدودی موثر واقع شود.

    پاسخحذف
  42. سلام خسته نباشید ]قای 27 ساله هستم در سال 86 زانوی راست خود را عمل کردم (شکل ضربدری و خداراشکر تصحیح شد قبل از این عمل به خاطر درد شدید زانو تحرک بسیار کمی داشتم خیلی کم راه می رفتم و اصلا نمی توانستم بدوم که بعد از عمل 90 در صد بهبود یافتم حدود 7-8 ماه بعد ازاین عمل شروع به دویدن کردم که ناگهان درد شدیدی در کمر کمی بالاتر از باسن و در امتداد کلیه ها حس کردم که سریع بعد از ساعتی استراحت رفع شد ولی از آن زمان به بعد هر وقت مدتی بیش از نیم ساعت سرپا می ایستم در به آهستگی شروع می شود به طوری که حتما باید ساعتی استراحت کنم تا کاملا برطرف شود این رویه تا به امروز ادامه و مقداری بیشتر شده است ایا این مشکل از دویدن ناگهانی من بعد از چند سال بوجود آمده یا مسئله دیگری است (من نارسایی مزمن کلیوی نیز دارم)آیا ممکن است در آینده وخیم تر شود؟چگونه می توانم آن را درمان کنم؟ وقتی روی صندلی می شینم اگرپشت ندهم درد شروع می شود در صورتی که قبلا ساعات زیادی پشت میز بدون پشت دادن مینشستم بدون هیچ دردی. لطفا کمکم کنید. متشکر و خسته نباشید

    پاسخحذف
  43. پاسخ به آقای 27 ساله:
    -اگر یک فرد کاملا سالم ازنظر ساختار عضلانی و مفصلی, اصول استاندارد نشستن,ایستادن و...را رعایت نکند مطمئنا به دردهای کمری مبتلا خواهد شد.
    -اینکه عامل اصلی درد, دویدن ناگهانی بوده یا خیر؟ به وضعیت کلی ستون فقرات شما و ارزیابی اولیه نسبت به آن بستگی دارد
    -مشکلات کلیوی گاها می تواند منجربه دردهای کمری گردد که تحت عنوان دردهای ارجاعی یاد می شود ولی معمولا دردهای وضعیتی که در ارتباط با فعالیت های روزمره می باشد(با فعالیت بیشتر می شود)و با استراحت کاهش می یابد بیشتر می تواند مربوط به ساختار عضلانی-مفصلی باشد و اگرچه بهتر است با یک همکار متخصص کلیه و مجاری ادرار نیز مشاوره گردد.
    -در همین وبلاگ مطالب مهمی درارتباط با علل درد کمر,پیشگیری از درد کمر و مواردی که بیماران مبتلا به درد کمری باید رعایت کنند(سه پست جداگانه)از قسمت جستجو قابل پیگیری است(مطالب مربوط به 2008)

    پاسخحذف
  44. با سلام ، من دختری 23 ساله هستم که تنها در قسمت ساق پا دچار مشکل هستم که البته بیشتر در مج پا تا قسمت میانی ساق پا ،آیا برای رفع مشکل من راهی جز عمل وجود دارد

    پاسخحذف
  45. پاسخ(خانم 23 ساله و مشکل ساق پا):
    سئوال شما واضح نیست و باید بیشتر توضیح دهید.

    پاسخحذف
  46. با عرض سلام وخسته نباشید خدمت اقای ابراهیم برزگر از اینکه وقتتونو در اختیار همه می گزارین ممنونم واقعا خسته نباشید مشکل من از دوران کودکی بوده الان 18 سالمه فاصله بین پاهای من 3الا 4 سانتی متر هست ولی هیچ گونه دردی ندارم واین فاصله از بالای پای من تا پایین پای من هست من از ظاهر پاهام خیلی رنج می برم تا حالا واسه درمان کاری نکردم میخواستم راهنماییم کنین در ضمن من لاغر هستم و لگنم از کمرم مقداری بزرگتره می خواستم بدونم اینم مربوط به پاهام هست یا نه ببخشید سرتونو درد اوردم بازم ممنون

    پاسخحذف
  47. پاسخ(18 ساله و فاصله 4-3 سانتیمتر):با توجه به توضیحی که دادید ارزیابی از کل مفاصل اندامهای تحتانی شما به خصوص وضعیت مفصل ران لازم می باشد و بهتر است جهت مشاوره به یک همکار متخصص ارتوپدی مراجعه نمایید.

    پاسخحذف
  48. با سلام من مردی 30 ساله هستم بدلیل شاغل بودن می خواستم بدانم طول دوران بهبود بعد از جراحی هر کدام از پاها چه مدت میباشد ؟آیا اگر بین عمل دو پا وقفه بیفتد ایراد دارد؟ با تشکر

    پاسخحذف
  49. پاسخ(30 ساله و شاغل):
    به عوامل زیر بستگی دارد:
    -میزان آمادگی بدنی و روحی قبل از عمل
    -مهارت و دقت جراح
    -مدت زمان بی حرکتی بعد از عمل
    -وضعیت ساختاری بدن و مفاصل
    -انجام فیزیوتراپی بعد از عمل جراحی پس از ارجاع همکار متخصص جراح
    بهتر است مدت زمان وقفه با بهتر شدن و تثبیت گردین عمل اول درنظر گرفته شود.

    پاسخحذف
  50. سلام زنی 46 ساله هستم؛ پاهای بنده نقریباً پرانتزی بوده و دچار عارضه آرتروز میباشم آبا عمل جراحی جهت از بین بردن پای پرانتزی کمکی در بهبود عارضه آرتروز نیز دارد؟ آبا جراحی در این سن برای من مناسب است؟

    پاسخحذف
  51. پاسخ(خانم 46 ساله):اگر میزان آرتروز خفیف باشد و شما طبق نظر متخصص ارتوپد و یا با توجه به موارد ذکر شده در بالا ازنظر میزان انحراف(تاکیدا موارد شدید)کاندیدای عمل جراحی باشد درصورت عمل جراحی استئوتومی میزان انحراف برطرف می شود و درنتیجه به علت تصحیح محور اندام تحتانی تخریب مفصل و روند آرتروز کنترل می شود.
    -ولی اگر آرتروز شدید باشد و انحراف هم وجود داشته باشد و نظر جراح بر تعویض مفصل باشد آنوقت مسئله دیگری است.چون عمل آرتروپلاستی(تعویض مفصل)در موارد شدید آرتروز زانو انجام می گیرد که در این موارد می توان انحراف را نیز برطرف کرد
    -البته در موارد عمل جراحی نقش فیزیوتراپی جهت راه اندازی سریعتر بیمار ضروری است

    پاسخحذف
  52. سلام لطفا یک شماره تماس بدید تا از اون طریق بتونیم در مورد انتخاب یک پزشک خوب باهاتون مشورت کنیم

    پاسخحذف
  53. باسلام
    من در حال حاضر 20 سال دارم و پاهای من پرانتزیه.
    پای چپ من هنگام راه رفتن صدایی مثل شکستگی قولنج می ده.می خواستم علتش رو بدونم؟
    می خواستم بدونم عمل جراحی جهت برطرف کردن انحراف زانو در آینده مشکلی ایجاد می کنه یا نه؟

    پاسخحذف
  54. سلام
    من دختری 23 ساله هستم.زانو های من به اندازه 2 cm از هم فاصله دارد. ایا میتوان با نرمش و تمرین های فیزیوترابی ان را برطرف کرد . ظاهرش منو رنج میده.
    با تشکر

    پاسخحذف
  55. پاسخ به
    (20 ساله-حالت پرانتزی):استخوان کوچک کشکک می تواند نسبت سطح زیرین خود به دلیل آسیب غضروف زیر کشکک ایجاد صدا کند.
    اگر نیاز به عمل جراحی باشد و عمل هم خوب انجام گردد و پروسه درمانی بعد از عمل(مثلا انجام فیزیوتراپی)درنظر گرفته شود درمان صورت پذیرفته است.
    ----------------------------
    پاسخ به
    (23 ساله-فاصله 2 سانتی متر):اگر انعطاف پذیری در مفصل وجود داشته باشد تاحدی قابل برطرف کردن می باشد.2 سانتی متر خفیف بوده و نگرانی شما هم فقط باعث خودخوری می گردد.

    پاسخحذف
  56. با سلام من دختری 19 ساله هستم , در سن 15 سالگی به علت شکل ظاهری پاهایم به دکتر ارتپد مراجعه کردم و گفتند به پای پرانتزی مبتلا هستم و تنها راه معالجه بر اساس زاویه ایجاد شده عمل جراحی است , و به من توصیه شد این عمل را تا قبل از 20 سالگی انجام دهم و از انجام حرکات و ورزش هایی که به زانو فشار وارد میکند جدا خودداری کنم. حالا تصمیم به عمل جراحی گرفته ام ولی مطلع شدم که چندین روش جراحی برای این بیماری وجود دارد,میخواستم انواع روشها وعوارضی که هر کدام به دنبال دارند را بدانم زیرا وقتی از چند دکتر در مورد سوال کردم بر اساس روند کاری خود یک یا دو روش کاری خود را مطرح کردند و زمانی که از عوارض سوال کردم احساس کردم به طور کامل پاسخ نمیدهند / در ضمن بهترین روش با داشتن کمترین عوارض کدام است / واقعا سردرگمم.....

    پاسخحذف
  57. سلام
    من دختری 27 ساله هستم با قد 170 و وزن 54. 2 سال است که متوچه شده ام پاهایم پرانتزی است، این در حالی است که تا 5 سال پیش چنین مشکلی را نداشتم و یرایم جای سوال است که دلیل بروز این بیماری در این سن چیست؟ و مهمتر از آن راه درمان و یا بهبود آن چیست؟ لازم به ذکر است که راه رفتن و ایستادن حتی به مدت 10 دقیقه باعث گرم شدن زانوهایم و درد گرفتن آنها می شود در حدی که اجازه راه رفتن را نمیدهد، می خواهم بدانم آیاعلت این مساله نیز ژنوواروم است؟
    خیلی ممنون از وبلاگ خوب و راهنمایی تان
    موفق باشید

    پاسخحذف
  58. پاسخ به:
    -(دختر 19 ساله-مشکل زانوی پرانتزی):معمولا عمل استئوتومی انجام می گیرد که برای نمونه تصویر آن در متن همین پست وجود دارد ولی محل استئوتومی در قسمتی انجام می گیرد که حداکثر تغییر شکل وجود داشته باشد.برای کاهش عوارض پس از ارجاع بیمار توسط پزشک به فیزیوتراپی جهت به دست آوردن دامنه حرکتی زانو و همچنین کاهش درد و تورم اقدام گردد و عضلات مربوطه با توجه به پیشرفت بیمار تحت نظر فیزیوترذاپیست تقویت گردد.
    ---------------------------------
    پاسخ به
    -(دختر 27 ساله و قد 170):ممکن است درجاتی از اختلال ازنظر انحراف در بسیاری از افراد وجود داشته باشد.اگر فاصله زانوها تا 3 سانتی متر باشد خفیف محسوب می شود اما
    اینکه گفتید زانوی شما گرم می شود که با درد همراه است ومشکل راه رفتن ایجاد می شود ازنظر روماتیسم مفصلی باید بررسی شود و بنابراین بهتر است به یک همکار متخصص ارتوپد یا روماتیسم مفصلی مراجعه نمایید.
    درد زانو علل بسیاری دارد که می توانید از قسمت برچسب ها از همین وبلاگ دنبال کنید.

    پاسخحذف
  59. سلام آقای برزکار
    ممنون از اینکه جواب من را دادید،پیرو پاسخ شما باید بگویم که فاصله دو زانو من 2.5 cmو پایین زانوهایم جایی که بیشترین انحراف وجود دارد 5 cm و بین ساقها تا قوزک پا از 3 تا 2 CM است.همچنین باید بگویم که من سال گذشته به ارتوپد و هفته گذشته به متخصص روماتولوژی و مفاصل مراجعه کرده ام.دکتر ارتوپد تشخیص ضعیف بودن عضلات پا را دادند و برایم فیزیوتراپی و حرکات اصلاحی تجویز کردند که فیزیوتراپی کوچکترین تاثیری برایم نداشت اما نرمش ها نا حدی درد و گرفتگی عضلات پایم رابهتر میکرد اما به صورت موقت یعنی اگر یک روز انجام ندهم به همان حالت اول برمیگردد.متخصص روماتولوژی نیز فقط گفتند که عضلات پایت کمی اسپاسم دارد که اگر با نرمش بهتر می شوی نرمش کن!البته آزمایش هم دادند که همه چیز نرمال است.
    آقای برزکار همجنین باید بگویم که من 1 سال است به صورت مستمر پیلاتس (pilates) کار میکنم و خودم فکر می کنم که در بهبود ظاهر پاهایم و همجنین اسپاسم عضلات پشت پاهایم کمک کرده اما درد زانو همجنان ادامه دارد که خیلی اذیتم میکند و توانایی انجام خیلی کارها را از من سلب کرد.
    آقای برزکار با همه توضیحاتی که دادم حالا به نظر شما باید چه کار کنم؟

    پاسخحذف
  60. پاسخ:
    شاید یک عکس رادیولوژی از مفصل زانو جهت بررسی وضعیت مفصل کمک کننده باشد چون گاها در افراد جوان با اینکه انتظار کاهش فضای مفصل را نداریم گاها این مشکل وجود دارد
    مسئله بعدی که خیلی مهم است بررسی ازجهت کندرومالاسی مفصل زانو است که غضروف زیر کشکک باید چک شود و با یک تست روی عضله چهارسر ران قابل حدس می باشد و معمولا افراد به هنگام بالا و پایین رفتن از پله ها درد دارند که دراین موارد غیراز فیزیوتراپی, کنترل فعالیت های روزمره جهت کاهش درد ضروری است.

    پاسخحذف
  61. با سلام
    من یک email به آدرس emailایی که در نمایه شماست فرستادم در موردعمل پام اما متاسفانه پاسخی دریافت نکردم اگه می شه راهنمایی کنید

    پاسخحذف
  62. پاسخ:
    می توانید سئوالتان را در همین قسمت مطرح کنید و درصورت تکراری نبودن حتما پاسخ داده خواهد شد(امروز چهار سئوال به دلیل تکراری بودن انتشار نیافت)

    پاسخحذف
  63. می خواستم بدونم هدف اصلی عمل برای اصلاح شکل ظاهری پاست یا انجام عمل برای سلامت پا ضروری است(مثلا در حالت متوسط}

    پاسخحذف
  64. سلام
    می خواستم بدونم بعد از عمل "حدودا" چند روز طول میکشه تا فرد به زندگی عادیش برگرده

    پاسخحذف
  65. با سلام. ایا عمل پای پرنتزی تاثیری در کوتاه شدن یا بلند شدن قد دارد

    پاسخحذف
  66. پاسخ به:
    محسن:هم جهت اصلاح محور که می تواند به نوعی به زیبایی تعبیر شود و هم جهت جلوگیری از عوارض ثانویه که در سئوالات بالا نیز مطرح شده است.به موارد متوسط در بالا توجه نمایید.
    ----------------------
    پاسخ به ناشناس:به این سئوال در بالا پاسخ داده شده است و ذکر شده که به چه عواملی بستگی دارد.
    ---------------------------
    پاسخ به علی:عمل باعث کوتاهی قد فرد نمی شود ولی اینکه روش هایی جهت افزایش قد نیز به همراه این نوع عمل ها انجام می شود یا خیر باید از پزشک مربوطه پرسید.

    پاسخحذف
  67. سلام من 29سال سن دارم قد 150 و وزن 51 . مدت 3 سال است زانو درد دارم.به چند متخصص مراجعه کردم گفتند زانو دردت به خاطر انحراف زانو است .زانوهای من وقتی در حالت به هم چسبیده قرار دارند فاصله مچ پاهایم حدود 8 سانتی متر می باشد انحراف ضربدری)آیا انحراف زانوی من شدید است آیا نیاز به عمل دارم یا در صورت عمل بهبود می یابم یا اینکه بدون عمل بوسیله رعایت کردن و ورزش وتقویت عضله ها، بهبود می یابم .لطفا من را راهنمایی کنید زیرا از این مشکل خیلی رنج می برم و دچار تردید هستم.متشکرم هلیا از مشهد

    پاسخحذف
  68. پاسخ به هلیا:
    این فاصله زیاد است ولی شدید نیست(بیشتر از حد متوسط).با ورزش قابل درمان نمی باشد.جراحی می تواند باعث برطرف شدن انحراف گردد ولی انتخاب با شماست.

    پاسخحذف
  69. سلام من24ازسالگی11درد زیادی رو تو ناحیه زانوی سمت راستم داشتم که باعث می شد تمام وزن بدننم روی پای چپ باشه بعد از 2 سال زانوی راستم به سمت جلو خم شد و پای چپم بعد از گذشت 11سال از قسمت زانو دچار انحنا شده و هنوز هم مجبورم همه وزنم رو روی پای چپ بندازم چون پای راستم خیلی ضعیفه 14سالگی به دکتر مراجعه کردم بعد از گرفتن ازمایش تشخیص داد که دچار کمبود کلسیم هستم وگفت با دارو برطرف میشه که من به دلایلی نتونستم درمان رو کامل کنم وقتی ورزش می کنم احساس میکنم یه مقدار انحراف پام کمتر میشه وزانوی راستم فاصله اش با زمین کمتر می شه می خواستم ببینم شما چه راهی رو پیشنهاد می کنید.

    پاسخحذف
  70. پاسخ:
    لازم بود که از همان ابتدای درد زانوی سمت راست درمان جدی و دقیق تری را دنبال می کردید(به خصوص فیزیوتراپی).
    با توجه به شرایطی که مطرح کردید اکنون نیز مراجعه به متخصص ارتوپد و مشاوره جهت انجام فیزیوتراپی با هدف کاهش درد و به خصوص اصلاح وضعیت زانوی سمت راست ضروری است.

    پاسخحذف
  71. با عرض سلام
    دختري 25 ساله هستم كه زانوهام به سمت داخل انحراف داره درد شديدي ندارم ولي اين موضوع از نظر ظاهري خيلي منو اذيت كنه پزشك ارتوپدم معتقده چون درد شديد ندارم جراحي نكنم ولي همانطور كه گفتم اين قضيه باعث شده از ظاهر خودم خيلي بدم بياد. ميخواستم بدونم در صورتي كه بخوام جراحي كنم مميتونم به زيبايي بعد از عمل مطمئن باشم و هزينه اين عملها حدودا چقدره؟
    ممنون ميشم جواب بدين

    پاسخحذف
  72. پاسخ:
    مهمترین عامل جهت انجام جراحی میزان انحراف می باشد که درصورت شدید بودن عمل جراحی پیشنهاد می شود.
    یکی از موارد این نوع جراحی ها مسئله زیبایی است که شما به آن اشاره کردید که بیشتر در موارد متوسط و شدید انجام می شود.
    هزینه عمل بستگی به موارد ذیل دارد:
    -انجام جراحی در بخش دولتی یا خصوصی
    -انتخاب جراح

    پاسخحذف
  73. سلام و خسته نباشید .دختری 27 ساله هستم چند سالی است که دچار زانو درد در موقع راه رفتن و ایستادن زیاد هستم . ولی هم اکنون این درد در زانوی چپم شدیدتر شده و اصلا نمی توانم پیاده روی کرده یا بدوم یا زیاد بایستم.پاهای من انحراف ضربدری دارد و نمی دانم که این انحراف شدید است یا نه .یعنی اینکه به عمل نیاز دارم یا خیر .پاهای من وقتی از ناحیه زانو به هم (به طور معمولی نه با فشار) ، چسبیده است ، فاصله بین مچ پاهایم حدود 12 سانتی متر میباشد.به یک متخصص جراحی زانو مراجعه کردم گفت عمل می کنیم .ولی به یک متخصص ارتوپدی چند بار مراجعه کردم گفت که بدون عمل هم خوب می شود از شما بدتر هم وجود دارد و فیزیوتراپی داد اما با چند جلسه فیزیوتراپی و ورزش هم فرق نکرد.می خواستم شما لطف کنید و نظر بدهید که من عمل کنم بهتر است یا نکنم؟و اینکه عمل جواب میدهد و عوارض ندارد؟آیا من فقط زانوی چپم راعمل کنم یا هر دو را ؟ (در ضمن من اضافه وزن ندارم).پیشاپیش از پاسخ شما و از سایت بسیار عالی و کاربردی تان نهایت تشکر را دارم .طاهره از بوشهر .

    پاسخحذف
  74. پاسخ:
    فاصله 12سانتیمتر زیاد بوده و موارد شدید بدون جراحی تصحیح نمی شود.به سئوالات دیگر شما در موارد مشابه بالا جواب داده شده است.

    پاسخحذف
  75. سلام من دچار انحراف زانو هستم درد زانوی من در موقع فعالیت شدید شده و در استراحت کم میشود یا از بین می رود واین طبیعی است .اما الان چند روزی است که این درد حتی در موقع استراحت هم وجود دارد حتی وقتی از خواب بلند می شوم احساس کوفتگی شدید می کنم و گاهی در ناحیه کشکک پا احساس سوزش نیز میکنم این درد از کشاله ران شروع میشود و در زانو شدیدتر است این مشکلات درست بعد از انجام 10 جلسه فیزیوتراپی ایجاد شده می خواستم بدانم علت آن فیزیوتراپی است یا چیز دیگر.درد و سوزش کشاله رانم نیز از زانویم هست یا خیر لطفا جواب بدهید .متشکرم.شریفی

    پاسخحذف
  76. سلام
    دختری 20 ساله هستم با قد 1.65 و وزن 45 یک سالی است که متوجه پای پرانتزی خود شده ام (5cm بین زانوها) اما خوشبختانه تا حالا مشکل زانو درد نداشتم ولی با ظاهر پاهام مشکل دارم و این مساله خیلی آزارم میده می خواستم ببینم با این شرایط عمل جراحی صرف زیبایی عاقلانست یا خیر؟
    با تشکر

    پاسخحذف
  77. سلام پسري 20 ساله هستم اگر پاي پرانتزي عمل نشود احتمال شدت اسيب به ان ناحيه يا نواحيه ديگر پايا در كل بدن چقدر است.
    با تشكر

    پاسخحذف
  78. باسلام سعید هستم
    پسری( 19 ساله) هستم( قد180) و(وزن 86)فاصله بین زانوها( 4انگشت)می خواستم بپرسم بابستن پاهاونزدیک کردن زانوها می توان فاصله زانوها را کم کرد؟ بانرمش چطور؟ متشکرم!

    پاسخحذف
  79. سلام.الهام هستم(20ساله)قد(163)و وزنم(46).پاهاي پرانتزي دارم وفاصله بين زانوهام7cm.مي خواستم بپرسم با عمل اين فاصله از بين ميره يا نه؟اين عمل چه عوارضي داره؟ممكن پاهام كوتاه بلند بشن؟

    پاسخحذف
  80. با عرض سلام
    من 22 سالمه و پاهایم پرانتزی هستند و پای چپم بیشتر (فاصله بین زانوها چهار انگشت)
    سوالم از شما اینه که بعد از عمل به طور معمول چقدر زمان میخواهد تا بهبودی کامل حاصل بشه و من به طور حرفه ای فوتبال بازی میکنم دکتری که رفتم گفت بعد از عمل نمی توانی مثل سابق بازی کنی آیا اینجوریه؟

    پاسخحذف
  81. با سلام پسری هستم 21 ساله پاهای من دارای حالت ژنو والگوم هستند وقتی زانوهامو بهم میچسبونم ازبین دوقوزک پام3 بند انگشت فاصله ایجاد میشه در ضمن با رفتن پیش متخصص وگرفتن عکس مشخص شد که پای چپم6 درجه و پای راستم12 درجه میباشد ودر ناحیه گردن فمورصفر درجه میباشد من میخواستم بدونم که آیا من از لگن مشکل دارم؟یا از زانو؟در ضمن با عمل جراحی میشه تو این سن اصلاحش کرد. ممنون

    پاسخحذف
  82. با عرض سلام
    بنده اقدام به عمل جراحی پای پرانتزی کردم 3ماه ودو هفته پیش پای چپم را جراحی کردم وبعد از دو ماه از عمل جراحی پای چپ ، پای راستم را جراحی کردم.
    من قبل از عمل به پزشکان زیادی مراجعه کردم یکی از پزشکان در توضیحاتی که به بنده در مورد روش عمل جراحی خود می داد در توضیح مزیت روش خود که استفاده از استخوان سنتزی در شکاف ایجاد شده در استخوان بود می کفت که اولا پا را گچ نمی گیرد و ثانیا"زودتر می توانی راه بیفتی بدون اینکه پا به حالت اولیه برگردد"
    روشی که من عمل کردم شکستن استخوان واستفاده از پین وگچ گرفتن پا می باشد
    با وجود اینکه 3 ماه ودو هفته از عمل من میگذرد وپزشکم بعد ازماه سوم به من گفت که می توانی وزن روی پای چپت بگذاری
    من به خاطر صحبت آن پزشک ترس از زمین گذاشتن پام دارم که باعث برگشت بشه
    از طرفی در یک برنامه تلویزیونی شنیدم که متخصص می گفت استخوان ها برای افزایش تراکم ورشد احتیاج به ورزش مخصوصا ورزش هایی که وزن روی استخوان بگذارد دارد
    از این رو تردید دارم که از الان شروع کنم به اعمال وزن روی پایم یا نه تا یک ماه دیگر صبر کنم تا پایم مشکل برگشت پیدا نکند
    در ضمن در حال حاضر من ورزشهایی مثل خم وراست کردن زانو راانجام می دهم وزانوم به طور کامل خم می شود وپام بالا وپایین می آوررم البته یک حالت شل بودن در پایم احساس میکنم
    اصولا بعد از 15 هفته آیا استخوان من بهبود پیدا کرده و می توان با خیال راحت شروع کرد به وزن گذاشتن روی پا و فیزیوتراپی یا نه عجله نکنم وبگذارم بعد ازهفته 18ام این کار را شروع کنم ایا تاخیر در بهبودی استخوان ایجاد نمی کند البته الان هم که من وزن زیادی روی پام نگذارم درد خاصی پیدا نمی کنم
    با تشکراز زحمات شما، لطفا راهنمایی بفرماببد

    پاسخحذف
  83. سلام خسته نباشید می خواستم بدونم که genou normo-axe باgeno valgumکه بالای صفحه تو عکس نشون دادید چه تفاوتی داره؟ممنون.

    پاسخحذف
  84. سلام
    من محسن 21 ساله هستم.وقتی در حالت ایستاده قوزک پام رو به هم میچسبانم فاصله بین زانوهام 2 انگشت- بین وسط ساق پام 2 انگشت-بین قسمت بالایی ساق یعنی همان پایین زانوهام 3 انگشت است.خودم مایلم که عمل کنم ولی دکتر گفت که زیاد نیشت و چون عمل سنگینی است توصیه کرد که عمل نکنم.نظر شما چیه؟ چیکار کنم؟

    پاسخحذف
  85. سلام من محسن هستم و 23 سال دارم و پاهايم حالت پرانتزي دارد.به دكتر مراجعه كردم و فاصله دو زانوهايم در حالت خوابيده 5cm بود البته تا حالا درد خاصي نداشتم و دكتر عمل رو به خاطر كم بون فاصله توصيه نكرد. همچنين رانهايم نيز مقداري چرخش دارد كه همانند پاي پرانتزي است ميخواستم بپرسم چه كار بايد بكنم چون از لحاظ ظاهري اين موضوع اذيتم ميكنه.
    با تشكر

    پاسخحذف
  86. سلام خسته نباشید .دختری هستم 24 سالمه حالت پاهام کاملاً پرانتزی هست و من از این موضوع رنج می برم . به دکتر ارتوپد مراجعه کردم گفته باید عمل کنی ولی از عوارض بعد از عمل هم این رو بهم گفت که جای جراحی روی پا باقی می مونه . الان دو دل هستم و نمی دونم باید چیکار کنم و از اینکه جای جراحی روی پام باقی بمونه به شدت می ترسم . چی کار باید کنم ؟ متشکر می شم اگه راهنماییم کنید.

    پاسخحذف
  87. سلام من دختری18ساله هستم پاهایم حدود3-4 پرانتزی می خواستم بدانم ورزشی وجود داره تا این پرانتزی را رفع کند اگر وجود داره بی زحمت توضیح ان رابدید ممنون

    پاسخحذف
  88. salam man reza 22 salame fasele beyne zanooam 7 sante .mikhastam bedoonam amale tashih pa parantez ta che andaze riskie?va bad az amal che mahdoodiathaye harkatio baraye shakhs bedonbal dare?
    ba tashakor

    پاسخحذف
  89. با سلام من 24 ساله هستم با وزن 84 و قد 180 پاهای من بشکل ضربدری بوده و فاصله مچ ها 6 سانت می باشد . برای درمان چه کار باید انجام دهم. چنانچه عمل نیاز باشد چه مدت تا بهبودی کامل زمان می برد و چه عوارضی دارد.متشکرم

    پاسخحذف
  90. سمین
    با سلام..من دختر 25 ساله هستم و در سن 13 سالگی متوجه تغییر شکل پاهای خود شدم.(شاید بشود گفت پرانتزی)ولی در قسمت پایینی زانو فاصله 4 سانتی متر و در قسمت بالای زانو فاصلا 1 سانتی متر می باشد..مانند پاهای پرانتزی از بالا تا پایین حالت منحنی ندارد و بیشتر از سمت زانو به پایین به این شکل هست .. نمی دانم آیا حالت پرانتزی می شود به آن گفت یا نه..من تاکنون نزد هیچ پزشکی نرفته ام و همیشه از آن فرار میکردم..نمی دانم ایا درمانی برای ان وجود دارد؟؟در ضمن من در خارج از کشور (اروپا)زندگی میکنم می خواستم بدانم ایا بهتر است در ایران تحت درمان قرار بگیرم ؟؟من درد شدیدی ندارم ولی از دوران کودکی درد خفیفی را احساس می کردم در زانو با پایین؟؟و بیشتر از درد از وضع ظاهری آن رنج می برم..لطفا من را راهنمایی کنید.با تشکر

    پاسخحذف
  91. piamha ke gozarde nemishand???!!!!!!!11

    پاسخحذف
  92. با سلام و خسته نباشید.
    من یه 23 سال دارم و پای پرانتزی دارم با فاصله ی 9 سانتیمتر بین زانوهام در حالت درازکشیده (البته در حالت ایستاده این فاصله 11 تا 12 سانتیمتر میشه). سه هفته پیش زانوی چپم موقع راه رفتن در قسمت خارجی درد گرفت و این درد ادامه پیدا کرد تا رفتم دکتر اورتوپد. تریپل فلکس و piascledine و قرص امگا 3 و آمپول ناندرولون و ویتامین د3 و قرص مخلوط کلسیم و منیزیم و روی برام نوشت و دو روزه که دارم میخورم.
    چند تا سوال برام پیش اومده که ممنون میشم جواب بدین:
    1- آیا ورزش های خاصی هست که بتونه باعث تقویت زانوم و کاهش درد بشه؟ دکتر گفت برم تو |ستخر راه برم
    2- من فوتسال بازی می کنم هفته ای یک بار. آیا بعد از آروم شدن درد میتونم ادامه بدم؟
    3- آیا این داروها عوارض خاصی دارن؟ چون خوندم جایی که داروهای غضروف ساز باعث افزایش فشار خون میشن.
    ممنونم

    پاسخحذف
  93. سلام محسن هستنم17سال دارم با تشکر میخواستم بدونم که با توجه به اینکه فاصله ی بین زانو هایم 4cmو پایین زانوهایم 7cmمشکل من در چه حدیه و ایا بدتر می شه در ضمن زانوهام تا به امروز مشکلی نداشتن.

    پاسخحذف
  94. سلام
    من مشکل ضربدری زانو را دارم و نمی خواهم جراحی کنم جدیداً شنیدم یک وسیله پزشکی به نام بِرِیز آمده که برای انحراف زانو استفاده میشه آیا شما می توانید در رلبطه با این وسیله اطلاعاتی به من بدهید
    با تشکر

    پاسخحذف
  95. با سلام دخترمن 12ساله است و تازه متوجه پاي پارانتزي او شده ام كه مرا بسيار ناراحت كرده فاصله بين زانو هايش حدود 4سانت است لطفا مرا راهنمائي بفرمائيد ضمنا كف پاهايش صاف نيست و لاغر است قد 150سانت و وزنش 40كيلو است با تشكر
    كريمي

    پاسخحذف
  96. با سلام لطفا بفرماييد عمل جراحي براي پاي پارانتزي از چند سالگي انجام مي شود آيا براي دختران 12-13ساله عمل جراحي را تجويز مي فرماييد يا خير ؟

    پاسخحذف
  97. سلام آقای برزکار خوب.با تشکر فراوان از سخاوت دانش تون.
    من جوانی 22 ساله هستم که از 4 ماه قبل در هنگام راه رفتن و روی صندلی نشستن احساس درد در زانوی چپ خود می کردم.درد در طرف راست کشکک زانو بود. من 3 سال قبل ورزش ووشو انجام میدادم ان هم به مدت 6 ماه و هیچ اتفاقی برای من نیافتد . اما پارسال که زیاد استمنا میکردم و مسافرکشی می کنم و کلاج ماشین هم سفت است و درهمین دوران بود که روزعاشورا بسیار پیاده روی کردم اما هیچ حادثه ای به خاطرم نمی اید تا اینکه بعد از یک ماه که در حال راه رفتن بودم زانویم شروع به درد کردن کرد تا به امروز. البته من ادم عصبانی هستم.(در کل علل پارگی مشخص نیست) قد من 178 و وزن من 75 کیلواست و شغل من مسافرکشی اژانس است که روزانه به مدت 10 ساعت یکسره انجام میدهم وخانه ما دو طبقه و درطبقه دوم است و اتاق من هم سرد است. درد فقط درهنگام راه رفتن و پشت صندلی نشستن ایجاد میشود وبالاخص درازونشست به سبک قدیمی . حتی موقع توالت رفتن درد نمی کند و نه قفل می کند نه خالی می کند و نه ورم کرده نه صدایی دارد. با مراجعه به پزشک ایشان برایم فقط ازمایش MRI نوشتن در ازمایش نوشته شده بود پارگی خفیف مینیسک داخلی زانوی چپ و دکتر به من گفتند باید عمل ارتروسکوپی انجام شود اما من گفتم که با چند دکتر دیگر هم مشورت کنم . با مشورت با یک دکتر فوق تخصص جراحی زانو و انجام تست مک موری بر روی من ایشان گفتن که اصلا نیاز به عمل نیست و برای من چند توصیه پزشکی گفتن و قرص TRIPLE FLEX نوشتند و گفتند که از عمل بشین و پاشو خودداری کنم و عضلات خود را تقویت کنم و حتی میتوانم ورزش کنم .حال سوال من از شما این است که اگر نیازی به عمل نیست من چگونه می توانم درد خود را کاهش دهم و عضلات خود را تقویت کنم ؟ من میخواهم ورزش هم بکنم البته نه حرفه ای بلکه برای امادگی و سلامتی و ورزش مورد علاقه من ووشو سبک سانشو است که شامل حرکاتی دست و پا و درگیری(مثل کشتی) و بدنسازی است چون ادم بسیار تنبل و سستی هستم (البته پیاده روی می کنم)و هیچ برنامه منظمی برای ورزش ندارم .حال ایا جراحی نکردن هیچ عوارضی ندارد و من می توانم مانند یک فرد سالم زندگی کنم و فعالیت کنم و قرص ها را تا کی مصرف کنم؟
    ببخشید از زیادی مطلب.
    و این هم نتیجه MRI :
    In different pulse sequences in coronal and sagittal section and coronal STIR views:
    Small horizontal tearing in posterior junction and posterior limb of medial meniscus is noted.
    Mild joint effusion with extension to suprapatellar pouch is seen.
    ACL,PCL,MCL,LCL,lateral meniscus, bone marrow signal, articular surfaces,quadriceps and patellar tendons appear normal.
    No osteochondral lesion is noted.

    پاسخحذف
  98. بهتر بود در پست دیگری پیام ارسال می کردید(به دلیل زیاد شدن پرسش و پاسخ و دیر لود شدن).
    باتوجه به شرح حال و گزارش ام آر آی موارد زیر را درنظر داشته باشید:
    -از هر وضعیت و شرایطی که درد زانوی شما را تشدید می کند بپرهیزید.
    -چند جلسه فیزیوتراپی همراه با مشاوره پزشکتان پیشنهاد می شود.

    پاسخحذف
  99. با سلام . من دختری هستم 26 ساله . نزدیک 5 سال است که پای سمت چپم انحراف پیدا کرده (ضربدری) . البته اوایل خیلی کم بود اما کم کم زیاد شد. پیش دکتر که رفتم گفت باید عمل کنم. اما خانواده موافقت نکردن . به نظر اونا ممکنه عمل موفقیت آمیز نباشه و من دیگه نتونم راه برم . لطفا منو راهنمایی کنید . یعنی امکان داره که بعد از عمل اتفاقی پیش بیاد و دیگه فرد نتونه راه بره ؟ اگه ممکنه در مورد عمل هم کمی توضیح دهید من شنیدم چون زانو خطرناکه از قسمت ساق عمل انجام می شه ؟ می شه توضیح بدید که عمل دقیقا چه گونه صورت می گزد؟ ممنون

    پاسخحذف
  100. سلام خسته نباشید من پسری هستم 24 ساله استخوان بندی بدنم درشته فاصله بین پاهام 9 سانته هیچ دردی احساس نمی کنم پاهاین بسیار قوی هست حدود 2 کیلو متر می دوم اصلا دردی هس نمی کنم پس از عمل می توانم به کارم ادامه بدم کارم سنگینه جوشکاری اسکلت مرسی

    پاسخحذف
  101. درود بر کاربران محترم:
    اگر فکر می کنید که سئوال شما تکراری نیست از فرم تماس(تماس با من)در سمت چپ وبلاگ یا به آدرس
    http://barzkar2.blogfa.com/page/contactform.aspx
    استفاده کرده و پیغام خود را ارسال نمایید.

    پاسخحذف
  102. سلام لطفا درمورد پاهای پرانتزی کودکان سه تا چهار ساله توضیح دهیدوبرای حل این مشکل ما را راهنمایی کنیدمتشکرم.

    پاسخحذف
  103. با سلام و خسته نباشید
    من در سن ۴ سالگی به دلیل تصادف و شکسته ساق پای راست به بیمارستان منتقل شدم
    دکتر تشخیص داد که پای من به تر مادرزادی پرانتزی است
    بنابر این پای راست من را به کمک کفش طبی اصلاح کرد و گفت پای چپ هم باید با یک عمل جراحی در سنین حدود ۲۰ سالگی تصحیح کرد
    الان من ۲۶ سالمه و تنها پای چپم پرانتزی است، با راه رفتن دارد شدیدی در ناحیه زانو احساس میکنم
    در ضمن پای چپم به گفته ی دکتر جدیدم ۵/۲ سانت کوتاهتر از پای راستم است و این مساله موجب شده که اصولا به یک پا تکیه بدم و در نهییه کمر نیز احساس درد کنم
    با تمام این احوال پزشکم اعتقاد داره که من نیاز به عمل ندارم که برای من تعجب آوره

    لطفآ راهنمایی کنید که من چه کار کنم

    پاسخحذف
  104. درود به شما من26ساله فاصله بین زانوها11.5 میخواهم عمل کنم عمل استئوتومی دقیقا چگونه است وچه عوارضی دارد

    پاسخحذف
  105. با سلام.نیلوفر هستم 24 ساله.پاهام پرانتزیه و فقط من در خانواده این طور هستم.لاغرم و پادرد هم ندارم. ممکنه از لاغری زیاد به نظر پرانتزی بیاد؟

    پاسخحذف
  106. با سلام من دختری 21 ساله هستم که پاهام به شکل پرانتزی است و قصد درمان دارم اما نمیدانم به چه متخصصی باید مراجعه کنم،متخصص زانو؟یاارتوپد؟یا...
    لطفا راهنماییم کنید.با تشکر

    پاسخحذف
  107. سلام من 22 سال دارم وفاصله بین دو پام حدوداً چهار انگشت پاهی اوقات هم دردی در زانوهام حس میکنم مثلاً وقتی زیاد راه میرم برای درمان باید چیکار کنم ؟آیا به جراحی احتیاج داره؟

    پاسخحذف
  108. با سلام و خسته نباشید
    من پسری 26 ساله هستم که پای پرانتزی دارم حدودا 8سانتی میشه و باید عمل شوم به نظر شما اگر عمل به خوبی انجام بگیره چقدر طول میکشه که خوب شده و راه بروم واینکه دو تا پاهام بعد از پلاتین گچ گرفته میشه یا فقط پلاطین کافیه؟
    خیلی خیلی از شما ممنون

    پاسخحذف
  109. باسلام و عرض ادب
    من پسری 27 ساله و مجرد هستم که پای پرانتزی دارم
    حدودا 8سانتی متر میشه و زانوهام بعضی مواقع درد می کنند رفتم دکتر گفت که اصلا نباید بری کوهنوردی چون زانوهات کمی GENU VARUM داره و برام داروی CELEBREX 200mg را تجویز کرد20عدد. گفت اگه بری کوهنوردی در آینده احتمال اینکه دچار آرتروز بشی زیاده. البته من هفته ای یک بار می رم کوه و زانوبند می بندم. می خواستم ببینم که من اصلا دیگه نمی تونم برم کوه یا می تونم برم ولی کم؟ خیلی ازتون ممنونم

    پاسخحذف
  110. با سلام.مادر من 60سالشونه.پوکی استخوانشون35درصده.حدود15ساله که آرتروزدارن وانحراف پاشون خیلی شدیده.به نظرشماامکان جراحی تعویض مفصل وهمزمان صاف کردن پا باتوجه به سن واستخوان پوکی شدیدبه صلاح هست یا نه؟آخه هردکتری یه چیزی میگه.درضمن درروش استئوتومی پلاتین داخل پامیذارن؟

    پاسخحذف
  111. با سلام و خسته نباشيد ،
    من 21 دارم و داراي پاهاي ضربدري هستم واين موضوع من روخيلي زجر ميده هم به دليل درد و خسته گي و هم به دليل مشخص بودن از روي لباس چند سال پيش به طور مداوم به دكتر مراجعه مي كردم ولي به دليل بي نتيجه گي كنار گذاشتم الان در صدد رفع آن برآمدم ازآنجايي كه از جراحي باز مي ترسم وشرايط آن راندارم آيا اين مشكل من با ليزر رفع مي شود . ضمناً من داراي پوكي استخوان هم هستم در هر صورت من را راهنمايي كنيد تا به يك متخصص خوب مراجعه كنم .

    باتشكر از راهنمايي هاي خوبتان *

    پاسخحذف
  112. با سلام
    اسرافیل هستم 19 ساله
    انحراف زانو به سمت بیرون(پرانتزی)با فاصله 10 سانت دارم که انحراف پای راستم بیشتر است به متخصص که مراجعه نمودم گفت مورد حادی است وباید حتما عمل شوم ولی چیزی که متخصص را متعجب کرد عدم وجود کوچکترین دردی در پاهایم بود حال سوال من این است ایا با عمل الیزارف هم پای من بهبود میابد ویا خیر؟ واینکه هزینه عمل در بیمارستان دولتی چقدر میشود؟

    پاسخحذف
  113. سلام من امیر هستم من دارای مشکل ژنو واروم هستم و پای راستم را در تاریخ 1/8/89 عمل کردم(دکتر ابراهیمیان) که یک پین زیر زانو و یک پین بالای قوزک تو پای من کار گذاشتن حالا من میخوام بدونم که تقریبا چند هفته باید پام تو گچ باشه و چه موقع میتونم پینها رو بردارم.

    پاسخحذف
  114. سلام
    من یک مشکلی دارم
    اینکه از پایین زانوی راستم انگار که ساق پایم به سمت بیرون است. و بعضی وقت ها درد میکند؟؟
    به نظر شما مشکلی هست ؟؟ و من به چه پزشکی مراجعه کنم؟؟

    پاسخحذف
  115. باسلام
    من زانوهای پرانتزی دارم 5سانت پام بازه
    آیابه غیرازعمل راه دیگه ای هست؟
    هزینه ی عمل چقدر است؟
    بهترین دکتر ایران رو هم میخوام ممکن است معرفی کنید؟

    پاسخحذف
  116. با سلام وتشکر
    دختری هفت ساله دارم که به بیماری ضربدری زانو مبتلا است . پای چپ 3درجه و پای راست 5درجه می باشد . دکتر معالج کفش طبی و فیزیوتراپی تجویز کرده است و به دلیل کمی انحراف دیگر نیازی به فیزیوتراپی نمی بیند ازدیاد وزن هم دارد. سئوال من این است که در آینده نیاز به جراحی دارد یا نه؟

    پاسخحذف
  117. با سلام. دختري 21 ساله هستم. تا پارسال ورزش هاي سنگين( ورزش رزمي ) مي كردم و مشكلي نداشتم ولي بعد از مدتي به زانو درد مبتلا شدم. دكتر پس از مشاهده ي عكس از زانوهام گفت كه انحراف اندكي در زانوم دارم( با چسباندن زانوها به هم فاصله ي قوزك پاهام در حدود 2 سانت است) از روي شكل ظاهري پاهام زياد مشخص نيست كه انحراف داره. زانوهام وقتي در برابر سرما قرار مي گيره يا كم فعاليتم درد مي گيره و زياد صدا مي ده كلا مفصل ها وقتي كم فعاليتم صدا مي ده. تمام ازمايش ها رو دادم. از لحاظ استخواني كاملا سالم هستم ولي دكتر مي گويد مفاصلم نرم است و قرص داده است. دكتر مي گويد نبايد ورزشهاي سنگين مثل رزمي انجام دهم كه به زانو فشار وارد مي كند. يعني هيچ راه درمان دائمي وجود ندارد تا من بتوانم هر ورزشي را انجام دهم؟

    پاسخحذف
  118. سلام من17 سال دارم و مشکل من پای پرانتزیه.من از بچگی خیلی فوتبال بازی می کنم (تقریبا هر روز ) به نظر شما من باید چه کار کنم. فاصله ی بین پاهام تقریبا 7 سانته.فاصله باید چقدر باشه تا نیاز به عمل کردن نباشه .سن باید چند سال باشه؟

    پاسخحذف
  119. دبیر دینی و عربی
    سلام من فرهنگی هستم و دارای پاهای پرانتزی ام فاصله زانو هام 4 سانتیمتر و ساق پام حدود 8 سانتیمتر است البته انحراف پای راستم بیشتر از پای چپم است و سر پا ایستادن طولانی یا دویدن درد زانوهام را زیاد می کنه آیا باید عمل جراحی بکنم؟ باید پای راست یا هر دو پام را عمل کنم؟
    با تشکر

    پاسخحذف
  120. سلام،من خواهری دارم ۲۶ ساله،پای خواهرم به صورت پرانتزی است و بسیار ازین موضوع ناراحته و اعتماد به نفسشو از دست داده و خجالت میکشه.میخواهم بدونم تا چه اندازه قابل درمان هست؟و چه اثرات جانبی روی بدنش میذاره.البته ایشون اسكوليوزهم داره!آیا باید جراحی بشه؟

    پاسخحذف
  121. درودبردکتر برزکار عزیز.من45 سالمه ویک ماه پیش در هنگام فوتبال اکسل زانوی راستم پاره شد.دکترای تخصصی که رفتم 2 پاسخ متفاوت به من دادند.بعضیهاگفتند فقط عمل زانو احتیاج دای اما یک نفرشان گفت باید اول پرانتزی بودن پاهات درست شه.فاصله بین دو زانو هنگام ایستادن سه انگشته.قبلا هم اصلا مشکل زانو درد نداشتم.شما چه پیشنهادی میدهید .ممنونم

    پاسخحذف
  122. با سلام
    من خانمی 43 ساله هستم . مشکلاتی که من دارم 1
    1- کف پای صاف به طوریکه مچ پاهایم به شدت به سمت داخل گرایش پیدا کرده.
    2- زانوهای پرانتزی که فاصله بین آنها حدود 4 انگشت میباشد. این 2 مشکل باعث شده که من به مدت زیاد نتوانم بایستم و یا راه بروم و باعث درد در قسمت کف پا -مچ -و ساق پاهایم و زانوها میشود . تا بحال به هیچ دکتری مراجعه نکردم . میخواهم بدانم باید به چه متخصصی رجوع کنم و آیا با توجه به سن من عمل چاره ساز است یا اینکه ممکن است مشکلات دیگری برایم بوجود بیاورد. قبلا از لطف شما سپاسگزارم.

    پاسخحذف
  123. با سلام وعرض خسته نباشید خدمت شما وهمکارانتون من مشکل پای پرانتزی دارم اما فاصله زانوهای پام از همدیگه به مقدار 5 سانته یعنی راهی به جز عمل وجود داره 26 سال هم سن دارم با تشکر

    پاسخحذف
  124. سلام من 13 سالم هست 44 كيلو و قد 160 و دخترم 1 سال متوجه پاي پرانتزي شدم و دكتر كه رفتم گفت عمل بايد كرد ولي براي نا اميد نشدنم دو امپول ويتامين d3 داد و قرص ويتامين و كفي كفش عكس ولي گفت تا 6 ماه صبر كن كمي درست ممكن بشه ولي بايد عمل كرد فاصله بين پاهام 5 ساتي متر يعني 3 يا 3 ونيم انگشت. خواهشا كمك كنيد.

    پاسخحذف