۱۳۸۸ مرداد ۳۰, جمعه

اعصاب مغزى (Cranial Nerves)

همانطور كه قبلاً بيان شد در ناحيه كپسول داخلى، آن دسته از الياف هرمى كه مربوط به هسته هاى حركتى نخاع شوكى هستند از قسمت خلفى كپسول گذشته،وارد پايه مغز مى شوند، و اليافى كه مخصوص هسته هاى حركتى اعصاب مغزى مى باشند از زانوى كپسول داخلى عبور مى كنند و به همين جهت آنها را الياف زانويى مى نامند.الیاف زانویی به راه قشری-بصل النخاعی یا قشری-پیازی(Corticobulbar Tract) نیز معروفند.
در تصویر ذیل هر دو راه کورتیکو اسپاینال و کورتیکو بولبر نشان داده شده است:
الياف زانويى در ناحيه پايه مغزى، پل مغز و بصل النخاع تدريجا خارج شده و پس از تقاطع در خط وسط به هسته هاى حركتى اعصاب مغزى منتهى مى شوند و درآنجا با نورون حركتى محيطى مربوطه سيناپس مى كنند.
اسامى اعصاب مغزى
تعداد اعصاب مغزى دوازده جفت است(تصویر ذیل) كه به ترتيب عبارتنداز:

1 عصب بویایی(olfactory)
2 عصب بینایی(optic)
3 عصب حرکتی چشم(oculomotor)
4 عصب قرقره ای(Trochlear)
5 عصب سه قلو(Trigeminal)
6 عصب ابدوسنس(Abducens)
7 عصب صورتی(Facial)
8 عصب دهلیزی-حلزونی(Vestibulocochlear)
9 عصب زبانی-حلقی(Glossopharyngeal)
10 عصب واگ(Vagus)
11 عصب شوکی(Accessory)
12 عصب زیرزبانی(Hypoglossal)

جدول ذیل دوازده جفت عصب مغزی را به همراه عمل کلی هریک از آنها و همچنین محل ابتدایی خروجی اعصاب مغزی را نشان می دهد:

از دوازده جفت عصب مغزى، عصب بويايى و بينايى فاقد هسته مغزى هستند.هر عصب مغزى ممكن است با بيش از يك هسته نامبرده موجود در ساقه مغزى مرتبط باشد.
*استفاده از مطالب فقط درصورت ذکر منبع مجاز می باشد

۴ نظر:

  1. درود بر برزكار عزيزم

    ايام به كام باد

    فرجود شكوهي

    پاسخحذف
  2. دکتر جان سلام
    دو سال پیش در مجلس عروسی پسرداییم درحالیکه بجان هردومون قسم مثل بچه آدمیزاد نشسته بودم سرجام و حرکت موزونی در کارنبود ، حین پایین رفتن از 7-8 تا پله یکباره زانوم درد شدیدی گرفت ( اشتباه نکنم اون صدای تق معروف هم از زانوم صادر شد ) درد بحدی بود که راه رفتن برام مشکل بود و از پله بالا و پایین رفتن مثل مرگ اما ورم خاصی حس نکردم . اینجا دوستان می گن بعد از پارگی کاملا قدرت حرکت کردن رو از دست دادن یا حتی به بیمارستان منتقل شدن اما برای من اینجوری نبود . درد زیاد بود اما من راه می رفتم و تا وقتی پام رو خم نمی کردم مشکل خاصی هم نداشتم ( شایدم من پوستم کلفته نمی دونم ) بهرحال اون شب گذشت و من تا به امروز درد متناوبی رو تجربه می کنم . راستش بیشتر از اینکه درد باشه سوزش هست . دیگه هیچوقتم مثل اون روز اول درد نگرفته . یه درد و سوزش گنگی باهامه که باعث نمیشه از کار و زندگی بیوفتم . گاهی اصلا نیست ( مثلا 5-6 روز ) بعد دوباره میاد سراغم . اکثرا هم وقتی زانوم خم باشه ( مثل بالا رفتن از پله یا رانندگی و ... ) این درد متوسط بروز می کنه . بعدش اینم بگم که زانوم به معنی واقعی خالی نمی کنه . گاهی سست میشه اما فکر کنم این حالت از بچگی با من بوده و اصلا فکر می کنم همه افراد سالم هم اینجوری میشن گاهی . خلاصه خالی کردن و درد گرفتن متعاقبش رو ندارم اصلا . یکی - دوماه پیش رفتم MRI گرفتم از زانوم و مسئول MRI توی پاسخ نوشت که رباط ACL پام پاره شده ( شواهدی مبنی بر پارگی رباط صلیبی مشهود است ) . متخصص ارتوپدی هم که من بهش مراجعه کردم بدون نگاه کردن به خود عکس ها به این نوشته استناد کرد و توصیه نمود جراحی کنم !
    با توجه به جمیع شرایط راستش گاهی بنظر می رسه ممکنه اون کسی که MRI کرده دچار اشتباه در تفسیر عکس ها شده باشه چون من تمام نشانه های پارگی رباط صلیبی رو ندارم . گاهی می گم نکنه نرمی غضروف باشه یا چیز دیگه ای
    آها اینم بگم
    یکروزی رفتم پیش همین متخصصی که پیشش می رفتم . خودش نبود و دستیارش بود ، جواب mri رو خوند بعد گفت برو روی تخت . رفتم و ایشون اومد زانوی من رو کمی تکون داد ( با همون روشی که می دونید ) بعد گفت عجیبه ! شما وضعیتت به کسی که رباطش پاره باشه نمی خوره !! و باید منتظر بمونی تا خود دکتر بیاد
    دکتر هم که اومد - همونطور که گفتم - بدون بررسی بالینی به همون نتیجه اکتفا کرد و حتی عکسها رو ندید

    بنظرت من واقعا رباطم پاره شده ؟
    باید به متخصص دیگری رجوع کنم ؟
    آیا همه پزشکا خودشون mri رو نگاه نمی کنن و به پاسخ mri کننده اعتماد می کنم ؟؟؟؟

    پاسخحذف
  3. پاسخ به رضا:
    عواملی که به تشخیص قطعی و میزان آسیب کمک می کند عبارتنداز:
    -علایمی که بیمار ذکر می کند(به خصوص بی ثباتی مفصل زانو به هنگام فعالیت)
    -تست های مربوط به آسیب رباطها
    -M R I
    -متخصین تست مربوط به آسیب ها را انجام می دهند و اگر بیماری ام آر آی انجام داده باشد هم گزارش را بررسی می کند و هم تصاویر را.
    داستان جالبی بود.
    موفق باشید

    پاسخحذف
  4. با سلام و تشکر
    آره خب واقعا اندازه داستان شد

    خب
    1- من علامتی مبنی بر بی ثباتی ندارم
    2- تست مربوط به آسیب هم دستیار پزشک انجام داد که گفت زانوت به کسی که رباطش پاره باشه نمی خوره اما خود متخصص هیچوقت به زانوم نگاه هم نکرد
    3- متخصص من تصاویر رو اصلا نگاه نکرد و فقط به گزارش اکتفا کرد

    پس نتیجه می گیریم بهتره به متخصص دیگری مراجعه کنم
    آقا بسیار متشکرم ازت ( کسره زیر ز )

    پاسخحذف