۱۳۹۰ خرداد ۲۷, جمعه

خونریزی هیپرتانسیو پل مغزی (Hypertensive Pontine Hemorrhage)

خونریزی هیپرتانسیو بیشتر در بیمارانی که به فشار خون طولانی و مداوم دچار می گردند، دیده می شوند. این نوع خونریزی اغلب در حالت بیداری رخ می دهد. از علایم دیگر خونریزی هیپرتانسیو معمولا سردرد و استفراغ است. فشار خون افراد نیز پس از خونریزی افزایش می یابد. نواحی شایع خونریزی هیپرتانسیو عبارتنداز:
-پوتامن و کپسول داخلی مجاور آن
-تالاموس
-پل مغزی
-مخچه
خونریزی هیپرتانسیو در پل مغزی
درصورت درگیر شدن پل مغز، طی چند ثانیه تا چند دقیقه کوما ایجاد می گردد و معمولا درمدت 48 ساعت به مرگ بیمار می انجامد. بیماران دچار فلج چهار اندام بوده و اغلب وضعیت رژیدیتی دسربره (Decerebrate rigidity) و مردمک های تنگ (1 میلی متر) که به نور واکنش نشان می دهد وجود دارد. از علایم دیگر تعریق زیاد و هیپرتانسیون شدید است. گاهی هیپرترمی وجود دارد. حرکات افقی چشم وجود نداشته یا مختل بوده، ولی حرکات عمودی چشم ممکن است حفظ شوند. یافته های چشمی به طور مشخص شامل مردمک های ته سنجاقی (Pinpoint pupils) هستند.
منابع:
-انتظارى طاهر،محمد؛ بيناى مطلق،همايون؛زمانى،بابك. ترجمه: بيماريهاى اعصاب هاريسون. شركت نشر دانش امروز
-برزکار،ابراهیم.ساختار و عملکرد سیستم عصبی-عضلانی.تحت نظارت:دکتر حسن عشایری.با همکاری:دکتر مسیب برزکار.چاپ اول.بهار ۱۳۸۵.ISBN 964-06-7688-8
David A.Greenberg & Michael J.Aminoff/Clinical Neurology ;1996

۱ نظر:

  1. با سلام

    سوالی از خدمتتون داشتم که به مقاله مورد نظر مربوط نمیشه اما چون آخرین پستتون بود اینجا مطرح کردم.

    راستش من دختری 22 ساله هستم که عارضه پای پرانتزی دارم و فاصله بین زانو هایم 2.5 سانتیمتر است.
    از اونجایی که من ایران نیستم و به دکتری در ایران هم دسترسی ندارم با توجه به اینکه 2ماه تابستان را فقط به ایران میام3سوال از خدمتتون داشتم
    1. آیا دکتر با عمل جراحی روی پایم موافقت می کند؟(چون می خوام حتما" این عمل انجام بشه)

    2.دوره ی استراحت این عمل بعد از آن،چقدر طول میشکد و باید پایم در این مدت در گچ باشد؟(با توجه به اینکه نهایت 2 ماه در ایران هستم)

    3.آیا میشود 2پایم را باهم عمل کنم؟

    پاسخحذف