۱۳۹۳ فروردین ۱۹, سه‌شنبه

آزردگی عضلانی (Muscle soreness)

دو نوع آزردگی عضلانی (Muscle soreness) وجود دارد:
*آزردگی حاد عضلانی (Acute muscle soreness)
*آزردگی تاخیری عضلانی (Delayed onset muscle soreness) یا آزردگی عضلانی با شروع تاخیری (DOMS)

آزردگی حاد عضلانی (Acute muscle soreness)
اگر درد عضلانی به هنگام تمرین شدید یا اندکی پس از آن ایجاد شود به عنوان آزردگی حاد عضلانی شناخته می شود. درد یا آزردگی حاد عضلانی را به علت ایسکمی و تجمع مواد ناشی از متابولیسم می دانند. این نوع از درد که با خستگی همراه است گذرا می باشد.
عده ای معتقدند که با بالا رفتن میزان اسید لاکتیک، تجمع یون هیدروژن نیز در بدن افزایش می یابد که این می تواند یک عامل درد عضلانی باشد (به علت اسیدی شدن محیط و تحریک پایانه های عصبی آزاد).

آزردگی عضلانی با شروع تاخیری (Delayed onset muscle soreness)
آزردگی عضلانی با شروع تاخیری (Delayed onset muscle soreness) یا سندرم درد عضلانی تاخیری (Delayed Muscle Soreness Syndrome) عبارت است از دردی در عضلات درگیر که معمولا پس از حدود 12 ساعت پس از تمرینات یا فعالیت هایی که فرد به آن عادت نداشته ایجاد می گردد (فعالیت های غیر معمول). درد تاخیری عضلانی بیشتر در ارتباط با فعالیت هایی است که با انقباضات اکسنتریک و ایزومتریک همراه هستند (به ویژه انقباضات اکسنتریک).
ورزشکار یا فردی که فعالیت معمول خود را تغییر می دهد (مثلا ازنظر زمان، شدت و نوع فعالیت) ممکن است دچار درد عضلانی با شروع تاخیری گردد. چنین حالتی می تواند به علت واکنش های بدن جهت ایجاد تطابق با شرایط جدید فعالیت های بدنی باشد.


ویژگی های دیگر آزردگی عضلانی با شروع تاخیری (درد تاخیری عضلانی)
-تشدید درد پس از 24 الی 48 ساعت بعد از تمرین یا فعالیت
-کاهش تدریجی درد به طوری که پس از 3 الی 4 روز تقریبا برطرف می شود (اگرچه تا 7 روز نیز نوشته اند)
علایم
-ایجاد ادم
-افزایش سفتی عضلانی
-افزایش تون عضلانی
-مقاومت در برابر کشش
-با استراحت کاهش و با فعالیت در عضلات درگیر افزایش می یابد
علل آزردگی تاخیری عضلانی
علت اصلی درد مشخص نیست ولی امروزه این نوع از درد را بیشتر به پارگی های میکروسکوپی در عضلات درگیر (فیبرهای عضلانی) یا ضایعهبافت همبند در عضلات نسبت می دهند. برخی بر این عقیده اند که این آسیب بیشتر در ارتباط با قسمت های الاستیک بافت همبند در ناحیه اتصال تاندونی-عضلانی است.
درمان
معمولا پس از چند روز، درد برطرف می شود ولی عوامل زیر ممکن است در کاهش درد موثر باشند:
-استراحت
-استفاده از یخ در 48 الی 72 ساعت اولیه
-تمرینات کششی
-ماساژ
پیشگیری
جهت پیشگیری یا کاهش آزردگی عضلانی با شروع تاخیری، معمولا تمرینات یا فعالیت ها در سطحی متوسط انجام می گردد و به تدریج با توجه به علایم و شرایط فرد، شدت تمرینات افزایش می یابد. گرم کردن قبل از ورزش، تمرینات کششی ملایم و سرد کردن پس از ورزش را می توان جهت پیشگیری در نظر داشت.
مقالات فیزیوتراپی 
مقالات استخوان شناسی
مقالات آناتومی اندام فوقانی
مقالات آناتومی اندام تحتانی
مقالات آناتومی ستون فقرات
مقالات حرکت شناسی (کینزیولوژی)
مقالات سیستم عضلانی-اسکلتی، بیماری ها و اختلالات مربوطه
مقالات شکستگی استخوانها و جراحی های ارتوپدی
مقالات روماتولوژی (شامل اصطلاحات،اختلالات و بیماریهای روماتیسمی و روماتیسم خارج مفصلی)
مقاله های دستگاه عصبی مرکزی و محیطی (cns & pns)
مقالات سیستم عصبی، بیماریها و اختلالات مربوطه
مقالات سیستم تنفسی، بیماریها و اختلالات مربوطه
مقاله های سیستم حسی، درد و موضوعات آن
مقالات سیستم عروقی، بیماریها و اختلالات مربوطه
مروری بر آناتومی سیستم عصبی، عضلانی و اسکلتی ازطریق تصاویر 

اخبار کنگره ها و سمینارهای فیزیوتراپی 
مهمترین اخبار دکترای حرفه ای فیزیوتراپی

مطالب و موضوعات متفرقه (مقالاتی درباره فشار خون، دیابت، بیوفیزیک، رادیولوژی،فیزیولوژی و تست خون، برخی از بیماری ها و...)
مقالات ورزش و تغذیه (شامل موضوعات تحرک و فعالیت بدنی،تغذیه صحیح،چاقی،اضافه وزن،کنترل وزن و غیروه)
مقالات قلب و عروق (شامل مفاهیم، اختلالات و مقاله های آموزشی)
مقالات رادیولوژی
برخی از خلاصه مقالات فیزیوتراپی
طبقه بندی مطالب بر اساس ناحیه بدن